2016-07-05 – Thomas Frostberg – Vem ska rädda världen?

Hållbarhet är ett av de hetaste ämnena under årets politikervecka i Almedalen. En sökning på olika sammansättningar av “hållbar” bland de 3820 seminarierna som arrangeras ger hela 836 träffar.

Världen ska räddas och du har 15 år på dig att lösa uppgiften.

Det skulle kunna vara temat för nästa stora spelsläpp efter Tom Clancys ”The Division”.

I själva verket handlar det om de globala mål som världens länder enades om i höstas för att fram till år 2030 säkra planetens överlevnad – även kända som FN:s hållbara utvecklingsmål (Sustainable Development Goals).

Vi är, enligt FN-chefen Ban Ki-Moon, den första generationen som kan utrota svält och fattigdom och samtidigt den sista generationen som kan agera för att stoppa klimatförändringar innan det är för sent.

Då återstår bara frågan: Vem är det som ska rädda världen?

Ja, inte bara klassiska aktörer som regeringar och biståndsmyndigheter i alla fall. Deras muskler räcker inte för att ensamma klara utmaningen.

Istället har näringsliv, akademi och civilsamhälle fått en viktig roll att spela.

Det ställer samtidigt krav på ett betydligt mer aktivt förhållningssätt, inte minst från företagen. Tidigare snäva hållbarhetsstrategier är inte nog, utan nu handlar det om vilka positiva effekter företag kan bidra med som del av kärnverksamheten.

Ericssons vd Hans Vestberg har förstått det och tagit täten bland svenska företagsledare. I nästan samtliga fall kommer uppkopplade samhällen nämligen vara en förutsättning för att nå FN-målen och hela koncernledningen har fått varsitt FN-mål att jobba med.

 

Den stora potentialen finns dock i de många småföretag som med innovativa produkter och tjänster kan bidra till förverkligandet av FN-agendan – och samtidigt få ett kommersiellt genombrott.

Ett område där det bubblar (ursäkta ordvitsen) just nu är vatten. FN-mål nummer sex säger att alla ska få tillgång till rent vatten. Vatten är också nödvändigt för att nå målen om hållbar livsmedelsproduktion, hälsa och utrotande av hunger.

Bland heta svenska utvecklingsbolag inom området kan nämnas:

• Orbital systems i Malmö, som använder en teknik hämtad från Nasas rymdprogram för att rena vatten direkt där det används istället för att behöva transportera det långa sträckor, vilket kan vara dyrt eller rent av omöjligt – precis som i en rymdstation. Skype-grundaren Niklas Zennström har backat upp bolaget.

• Stockholmsbaserade Solvatten har byggt en produkt som både renar och värmer vatten med hjälp av solljus och fick visa sin teknik för president Barack Obama när han besökte Sverige för tre år sedan.

• BioCool i Skellefteå har utvecklat en teknik för att rena vatten från mikroorganismer, så att det både går att dricka och använda som sårtvätt. Nyligen presenterades bolaget för FN-systemet under en upphandlingskonferens.

• Water Innovation Accelerator (WIN) är ett nätverk koppat till forskningsparken Ideon i Lund. Ett 30-tal bolag är knutna till WIN och de drog förra året in omkring hundra miljoner kronor i riskkapital.

Dessa bolag såg en marknad för vattenrening långt innan FN:s nya utvecklingsmål kom på plats, men tajmingen kunde knappast ha varit bättre.

Den slitna formuleringen som nämnts i många hållbarhetsdebatter, att det går att tjäna pengar och göra gott samtidigt, håller alltså på att bli omodern. Nu handlar det snarare om möjligheten att tjäna pengar genom att göra gott.

Från Dagens Nyheter 2016-07-05