2017-02-08 Pressrelease NEPTUNE (Swedish)

PRESSMEDDELANDE                                                                                     Lund 8 februari 2017

Vattennätverket WIN förmedlar miljoner till innovationsbolag

WIN Water förmedlar i projektet Neptune EU-miljoner för att stödja innovationer inom vatten, jordbruk och rymd. Nu har första ansökningsperioden öppnats för små och medelstora företag som kan bidra till att lösa en av världens största utmaningar, tillgången till rent vatten.

– Stöd och finansiering till bolag som är i en utvecklingsfas kan snabba på och öka möjligheterna att produktutveckla, hitta rätt samarbetspartners och kanske till och med nya marknader. Vi har erfarenhet av hur smarta lösningar har kunnat applicerats på helt nya områden och vill gärna se mer av det, säger Jeanette Andersson som är projektledare för Neptune.

Neptune är ett projekt där 12 olika kluster inom EU har blivit utvalda. Projekt Neptune fokuserar på korskoppling mellan tekniska lösningar från rymdfart, luftfart, och vatten och är inom området ”Blue Growth”. Blue Growth definieras som nyttjandet av potentialen i hav och sjöar och omfattar alla branscher som processar vatten och alla branscher med anknytning till marina miljöer.

Området är högaktuellt inom EU som står inför stora utmaningar när det gäller livsmedelsförsörjning, hållbart jordbruk samt avloppshantering och vattenförsörjning. Dagens teknik möjliggör nya angreppssätt och kan skapa affärsmöjligheter där det tidigare enbart fanns kostnader. Sverige står väl rustat med hög teknisk innovationsnivå och miljömedvetenhet sedan lång tid. Neptune ska ta tillvara denna potential och hjälpa mindre företag och blivande entreprenörer att utvärdera och utveckla innovativa lösningar inom Blue Growth.

Den första ansökningsperioden för Neptune har startat och ansökningsperioden pågår fram till den 15 mars. Totalt är det drygt 4 miljoner kronor som WIN med säte i Lund har fått för sin del av projektet. Ca 2,5 miljoner är innovationscheckar som går direkt till bolag som söker och får pengar till sina projekt. Målet med Neptune är att ge stöd till minst 100 små- och medelstora företag i Europa och bidra till utvecklingen av 40 nya innovativa lösningar. Pengarna som ska fördelas kommer från Horizon 2020 som är EU:s största forsknings- och innovationsprogram någonsin med närmare 80 miljarder Euro i stöd under 2014–2020. Initiativet har till uppgift att säkra global konkurrenskraft inom EU.

– WIN Water är en marknadsplats där företag och organisationer som behöver nya lösningar inom vatten kan träffa innovationsbolag för att göra affärer. Med projektet Neptune kan vi nu också stötta innovatörerna med medel så att de snabbare får ut sina lösningar på marknaden, säger Maria Sätherström Lantz, verksamhetsansvarig på WIN.

Nästa period för att ansöka om bidrag från WIN och projekt Neptune är under hösten 2017.

Läs mer om Neptune här: http://winwater.se/neptune-project/

För ytterligare information kontakta:

Jeanette Andersson, projektledare för Neptune, + 46 733 18 19 82

Maria Sätherström Lantz, verksamhetsansvarig på WIN, +46 709 999 774

Om WIN Water

WIN Water är ett initiativ från vattenbranschen för att öka innovationstakten och snabbare möta behoven inom vattenområdet. Genom WIN Water lyfts vattenmarknadens behov fram till vatteninnovatörer, som får återkoppling på sina idéer direkt från marknaden. WIN startades 2012 och korsbefruktar, skapar affärer och synergier mellan företag och organisationer i nätverket. WIN är en del av Ideon Open – på Sveriges ledande innovationsmiljö, Ideon Science Park i Lund – med ambition och potential att skapa tillväxt genom öppen innovation, oberoende av bransch eller geografisk hemvist. Här har näringslivet chans att utveckla sin innovationskraft för att bättre klara den globala konkurrensen genom att samverka med den senaste forskningen, andra företag och drivna entreprenörer. www.winwater.se